روزنه های امید ولی کمرنگ

برای ما فوتبالی ها روزهای بدون فوتبال دلتنگی و دل مردگی میاره.مدتهاست به خاطر مسائل کاری و پر ترافیک شدن ماموریتها ،نتونستم به انزلی برم.دلم برای خانواده و انزلی تنگ شده. ولی به هرحال همه ما انزلی چی هایی که خارج از انزلی زندگی می کنیم ،برای شهرمون دلتنگ می شیم و ...چاره ای نیست.

 

 

دیروز و امروز در روزنامه ها و چند سایت خبرهایی از ملوان شنیدم که کمی روزنه های امید را پر رنگ تر مرد و تا حدود کمی نگرانی هامون کم شد.

ملوان با دو بازی تدارکاتی و دو برد اردوی ارمنستان رو ادامه می ده. ارمنستان در اروپا عددی نیست ولی فکر می کنم تیم چهارم یا پنجم اون در حد تیمهای متوسط ایرانی باشه(اینها فقط نظرات شخصی هستش و هیچ اطلاعی از نحوه برگزاری لیگ ارمنستان و حضور قهرمان در اینتر تو تو و ... ندارم).گلزنی استانیچ در اولین بازی نوید بخش این می تونه باشه که مهاجم نسبتا خوبی رو به خدمت گرفتیم. در مورد نزهتی بارها نوشتم که اگه مثل بازیهای آخر لیگ قبل باشه میشه روش حساب کرد.نزهتی در هر دو بازی گل زده و با توجه به اینکه در پست هافبک راست بازی می کنه نوید بخش سمت راست هجومی رو می ده که با حمایت خوامرادی می تونه موفق تر هم باشه.گلزنی چمن دوست(که بازی با راه آهن در تهران هم تک گل ما را زد)می تونه امیدوار کننده باشه.

با وجود اینکه ملوان از پاس و صبا شکایت کرده ولی بعید می دونم بازیکنی از اونها رو به ما بدن تا سربازیش رو در نیروی دریایی انجام بده.خوب یادمه پاس وقتی به همدان اومد پسوند نظامی او در تهران جا موند و هیچ نشریه و برنامه تلوزیونی و ... از پاس به عنوان تیم نظامی یاد نکرد.امروز کفاشیان از مسئولین پاس خواست هر چه سریعتر نتایج استعلامهایشان را ارائه دهند.در مورد صبا این قضیه با انتقال اونها به قم شفاف تر به نظر می رسه،اونها به قم رفتند تا تیمی جدید و طرفدارانی جدید  را تجربه کنند بیچاره بچه های صبا شهر که به خاطر کیک و ساندیس صبایی ها گلو پاره می کردند و رنگ تعصب رو به زنگ صداشون می دادند.حالا همون تیم به جایی منتقل شده که در فوتبال یک ورزشگاه نسبتا" جدید داره و یک تیم در لیگ دسته دو(که استقلال انزلی رو در قم با پنالتی دقیقه 92 برد) و دیگر هیچ.واقعا" خنده ام می گیره یک شبه طرفدار تیمی بشی که اگه پارتی و زیر میزی های رنگارنگ نبود ممکن بود به تبریز و مازندران و قزوین و ... برسه.

انتقال پیکان به قزوین در حالی صورت گرفته که بزرگترین افتخار فوتبال قزوین بقا برای موندن در لیگ دسته اول و دوم بوده و جز رودباریان در چند شال اخیر و مجید رضایی(دروازه بان بلند قامت استقلال)در سالهای قبل هیچ نشانه ای از فوتبال پروری و فوتبالدوستی در اون وجود نداشته است.

کم کم بوی لیگ و بازیهاش داره میاد ،پارسال هر چقدر از بی توجهی مسئولین هیئت فوتبال انزلی نوشتیم در پاسخ افت روحی و تاکتیکی ملوان رو دلیل افت شنیدیم ولی امسال که هیئت فوتبال انزلی در مناقصه ورزشگاه تختی برنده شده ،هیچ عذر و بهانه ای قبول نیست و از همین الان نق نق آقایان برای نداشتن پول به منظور اتمام طول اضافه شده زمین و نیمکت ذخیره ها و نور ورزشگاه(که گویا در رشت هم استاندارد نیست) به گوش می رسه.

پور طهماسبی از وضعیت فعلی زمین راضی بوده و نگرانیش رو از باربان پاییزی بروز داده.

به هر حال امسال ملوان با اتکا به نفرات پارسال قدم به لیگ میزاره(شاید یک ویچ دیگه در دفاع هم جذب کنیم) و نا مساعد بودن زمین و شرایط نا مساعد ورزشگاه قطعا ضربه ای دو برابر از سال قبل رو به اون وارد می کنه امیدوارم هر چه زودتر همه برای کمک به ملوان از خواب بیدار بشن و وظیفه شان که بابت اون پول می گیرند رو انجام بدن(امیدوارم).

ما را همین بس

قرعه کشی لیگ انجام شد،دو هفته اول با تیمهای متوسطی بازی داریم که هر چه باشند از ما بهتر یارگیری کرده اند،درسته که راه آهن علی محمد و اصغری و جمشیدیان و بائو رو از دست داده ولی دیروز خوندم که مجتبی زارعی(همون بازیکن فجر که در انزلی یک گل به ما زد و چند هفته آخر لیگ قبل عالی کار کرد)و صبری(مدافعی که او هم در انزلی مقابل ملوان بازی خوبی انجام داد و روی ذو سه کاشته هم خطر ناک نشون داد و در دفاع فرصت سر زنی را به مهاجمین ما نداد)به راه آهن پیوستند،به اینها تمدید قرار داد نور محمدیها(که همیشه مقابل ملوان محکم و متصب تر از همیشه کار کرده اند)و تقوی و میختاریان و گاسپاروف و پیوستن غبیشاوی پر تجربه در دروازه را هم اضافه کنید.اونها اصلی ترین نفرات گلزن و گلسازشون رو از دست دادن ولی اسکلت دفاعی خوبشون رو تقویت کردن ،برای ما که در انزلی بازی می کنیم نبردن و تساوی با راه آهن مثل باخت می مونه،واقعا نمی دونم نفرات  ملوان با کدام ترکیب وارد زمین می شند و...

بازی دوم با برق در شیرازه اونها نفرات اصلی رو حفظ کردن و بواسطه متومل بودن بازیکنانی را از مقاومت گرفته اند.قطعا تساوی در شیراز در گرمای مرداد ماه و یاد آوری روزهای پایانی فصل قبل برق ،مثل برد می مونه

بازی با پرسپولیس در انزلی داستانی متفاوت تر از همیشه داره حضور مازیار با لباس (که فکر کنم شماره 9 نباشه)و بازی مقابل ما جالب و تاسف آور هست.دو هافبک میانی فصل قبل ما از ملوان رفتند و نمی دونم چه کسی کاندید بازی در هافبک وسط هستش.چمن آرا(که فصل قبل در پست مدافع میانی بازی می کرد)یا هادی عزیزی(که فصل قبل اعتماد به نفس لازم رو نداشت)یا سعید یوسف زاده(که ممکنه حاشیه گریبانش رو بگیره و معمولا" در کارهای تهاجمی موفق تر از دفاع نشون داده).وضعیت تهاجمی هم به علت عدم شناخت از استانیچ مبهم به نظر می رسه،اگه خدامرادی مثل دو فصل قبل گلزن ترین بازیکن ما باشه(فقط با 6 گل)سیدجلال در هر جا که ضعف داشته باشیم می تونه به کارمون بیاد حتی در وسط هافبکها و خط میانی.در کنره ها شاید کمترین نگرانی رو داشته باشیم(مخصوصا هنگام حمله)چون رمضانی الان به اوج پختگی رسیده و نزهتی اگر مثل دو سه بازی آخر فصل قبل باشه،قابل اعتماد هستش.

در آخرین روزهای نقل و انتقالات یوسفی هم به پاس رفت و نوری هم که قرار بود ملوانی بشه هنوز تیمی رو انتخاب نکرده.

روزهای سختی در انتظلرمون هستش اوقدر کم یار گرفتیم که با تعداد بازیکنای سال قبل،ممکنه با دو سه مصدوم نیمی از تیم رو با امیدها بچینیم.

هفته قبل نیک نفس مدیر عامل مس که اتفاقا" خریدهای خوبی هم برای مس کرده بود،به علت ارائه بودجه کمتر از حد انتظار استعفا کرد تا موجی از نگرانی کرمان رو در بر بگیرد و مظلومی تهدید به کناره گیری کندو ... تا اینکه باشگاه مس رسما" اعلام کرد بودجه مس هر طوی که باشد کلیه قرار دادها و قول و وعده ها عملی خواهد شد.ولی در انزلی مدیر عامل ما هر بار صحبت از بی پولی و وضع نذار باشگاه کرد طوریکه انگار،این تیم صاحب ندارد و بودجه ای هر سال برایش در نظر گرفته نمی شد.واقعا بی خیالی و عدم پی گیری هیئت مدیره از نیروی دریایی در نوع خودش جالب و نوبر به نظر می رسه.سخنگوی تربیت بدنی نیروی دریایی طوری از بلا تکلیفی باشگاه(که سبب جدایی مازیار شد)حرف می زنه که انگار مسبب او هم طرفداران هستند و انگار نه انگار که بی کفایتی آقایان ملوان را به این روز انداخته است.

سال قبل کم از خودی ها و رئسایشان در رشت نکشیدیم،امسال خنجرها را افراد نزدیکتر به باشگاه به پیکره ملوان زدند و ما فقط به امیدزنده ایم،امیدی که ممکن است کمی خیالبافی هم چاشنی آن باشد ولی برای سر کردن ما با عشقمان کافی به نظر می رسد،حتی اگر ...تا چند هفته مغلوب غولهای پولکی وسیاستهای بخور در روی این و آن شویم.

منطقی

امروز در خبر گزاری فارس(یا مهر)خوندم که به هر حال ملوان با یک مهاجم کروات و 24 ساله به توافق رسیده و امکان ملحق شدن 2 بازیکن برزیلی و ارمنی هم زیاد هست.اینکه ملوان مجبور شده برای اولین بار در تاریخ حیاتش به بازیکن خارجی رو بیاره اصلا نکته پیچیده ای نبوده و نیست.بی پولی و نا توانی در خرید بازیکنان مورد نظر باعث شده که ملوان به بازیکنان خارجی ارزون تر رو بیاره.

دیشب ممی در برنامه رادیویی 2-4-4از ماندن سایر اعضای تیم و خودش خبر داد و شایعه جدایی بقیه بازیکنان رو کذب دونست.

راستش نوشته قبلیم خیلی احساساتی و کم منطق بود.به هر حال هر بازیکن آزادی می تونه برای خودش تصمیم گیری کنه مازیارقرار شد بمونه ولی برای جور کردن همان وعده ای که بهش داده بودند هم مشکلات مالی فراوانی وجود داشت که ممکن بود در طول فصل روی بازی و روحیه مازیار اثر بگذاره و ...

مازیار سالها برای ما زحمت کشید به قول قوی سپیدبا مصدومیت شدید مقابل حریفان بازی کرد ،به هر حال به او هم باید حق داد که آینده اش را انتخاب کند.مازیار همیشه مقابل بزرگان خوب و منطقی بازی کرد امسال در هر دو بازی مقابل استقلال و پرسپولیس ستاره بود ولی فقط ابرهیم زاده جرات کرد از او به شکل ثابت در تیم ملی استفاده کند.مطمئنم مازیار اگر 70%توان بازیگردانی و شوتزنی اش را در پرسپولیس نشان دهد قطعا" به تیم ملی به شکل ثابت خواهد رسید.

گویا عده ای منتظر این انتقال بودند تا آن را روی سر ما بکوبند که دیدید سنبل تیمتان و کسی که با سیروش مقایسه می کردید رفت.آنها مشکلات مالی و حساب صفر باشگاه ملوان را نمی دانند و یادشان رفته تقی پور با وجودی که قرار داد رسمی با آنها داشت چطور دورشان زده و مشکلات خانوادگی یک شبه را برای رسیدن به پول بیشتر بهانه کرده و ...رسول زمانی در ذوب آهن همانقدر بازی کرده بود که کریمی در دو سال اخیر در پرسپولیس.اصلا" خرید بازیکن دهن پر کن از سیاستهای شاد محسوب میشه(ایلیچ که هنوز یادمون هست).با اینکه قبول دارم خرید محمد سیاه و یوسفی خوب بود(ولی هر دو در تیم سابق دقیقا هم پست مهدوی بودن)ولی خرید از استقلال و پرسپولیس همیشه برای ایشان جذاب بوده حتی اگه چند فصل از حضور اونا گذشته باشه.

امروز احساسی نمی نویسم.ملوان بدون مازیار هم زنده است همیشه و بارها گفته ام مازیار با وجود تعصبی که به ملوان داشت و زحماتی که برای ما کشید، الان رفته ولی ما هنوز بازیکنانی را داریم که فصل قبل در کنار مازیار چشمها را خیره کردند.خدامرادی با وجود جوانی الان بازیکن با تجربه ای محسوب میشه.هادی در آزادی و جلوی چهل هزار پرسپولیسی مقابل خلیلی و نیکبخت چنان خونسرد حفظ توپ می کرد که انگار در انزلی بازی می کند و این نشان از پختگی او دارد.رمضانی فصل قبل از نظر توپ طلایی جزو 10 بازیکن برتر لیگ در نیم فصل شد و فوت مادر و مصدومیت و خرابی زمین توانایی او را از ما گرفت.رافخایی در طول فصل کم افت و خیز ترین بازیکن بود و بازیهای خوبی را حتی نیم فصل دوم انجام داد و ...باید قبول کرد با وجود هر چیزی که اسمش را بگذاریم(بی پولی،بی لیاقتی مدیران ارشد،دیر جنبیدن و ...)امروز و این فصل بضاعت ملوان این است و با 80% اسکلت تیمی پارسال و جذب فقط یک بازیکن(تا امروز)به مصاف غولهایی می ره که تا دندان مسلح شده اند.

ترکیب احتمال ملوان:

غلامعلی زاد-تامینی –سالارزاده(پور غلامی)-چمن آرا(بازیکن برزیلی در حال تمرین)-رمضانی-خدامرادی-یوسف زاده-عزیزی(حیدری یا جعفری)-نزهتی-خدامرادی-مهاجم کروات

هنوز ذخیره مطمئنی برامون وجود نداره ....شاید قلی زاده و چمن دوست و ...